На зображенні може бути: текст

Однією з актуальних проблем області, особливо в осінній період є безконтрольний неправомірний спуск водних об’єктів, про що свідчать постійні скарги та звернення громадян до Державної екологічної інспекції Центрального округу.

Тому, наразі склалась ситуація щодо необхідності прийняття заходів впливу з метою врегулювання питання неправомірного користування водними об’єктами (в тому числі ставками) та недопущення використання водних об’єктів не за призначенням або ж без належного оформлення необхідних дозвільних документів.

Відповідно до Закону України «Про аквакультуру», статті 51 Водного кодексу України у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт можуть надаватися водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми.

Водні об’єкти надаються у користування за договором оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом у порядку, визначеному земельним законодавством України. Право оренди земельної ділянки під водним об’єктом поширюється на такий водний об’єкт. Водні об'єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.

Типовий договір оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об’єктом затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2021 р. No572.

Надання водних об'єктів у користування на умовах оренди здійснюється за наявності паспорта водного об'єкта. Порядок розроблення та форма паспорта затверджені наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 18.03.2013 No99, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України18.05.2013 No775/23307. Крім того, статтею 141 Закону України «Про аквакультуру» передбачено що фізичні та юридичні особи, які орендують рибогосподарські водні об’єкти та земельні ділянки у комплексі з розташованими на них водними об’єктами, вправі набувати на неконкурентних засадах, без проведення аукціону, право користування на умовах оренди гідротехнічними спорудами для цілей аквакультури.

Експлуатація штучних водних об’єктів і водогосподарських систем здійснюється на підставі режиму. Режим роботи штучного водного об’єкта, водогосподарської системи встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, з урахуванням прогнозу водності, екологічних вимог та інтересів всіх водокористувачів. Розроблення режимів роботи водосховищ та водогосподарських систем здійснюється з урахуванням правил експлуатації, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства. (стаття 77 Водного Кодексу України). Спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб. Спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування (статті 48, 49 Водного Кодексу України).

Правилами промислового рибальства у внутрішніх рибогосподарських водних об’єктах (їх частинах), які затверджені Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України No785 від 10.04.2023 не передбачено здійснення вилову водних біоресурсів методом спуску води з водного об’єкта (ставка). Скидання стічних вод у водний об’єкт допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Порушення вимог вищезазначених законів тягне за собою дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну та кримінальну відповідальність, а також відшкодування збитків.